Udbudspolitik

Roskilde Tekniske Skoles udbudspolitik for erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse (opdateret 2025)

1. Indledning

Det er uddannelsesinstitutionernes ansvar, at den regionale efterspørgsel efter erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse imødekommes, og at de arbejdsmarkeds- og uddannelsespolitiske målsætninger for området tilgodeses.

Med udgangspunkt i dette, har Børne- og Undervisningsministeriet forpligtet uddannelsesinstitutionernes bestyrelser til en gang om året, at vedtage en udbudspolitik vedr. den erhvervsrettede voksen- og efteruddannelse. Den enkelte skoles revisor skal påse, at der i bestyrelsen er truffet beslutning om en sådan politik. 

Udbudspolitikken gøres tilgængelig på institutionens hjemmeside for at give optimal åbenhed over for interessenter i regionen. Udbudspolitik er et vilkår for godkendelse til at udbyde erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse, og den danner samtidig grundlag for bevillingstildeling. Den primære målgruppe er ufaglærte og kortuddannede. 

Roskilde Tekniske Skoles udbudspolitik fastlægger skolens principper og praksis for at sikre et relevant, koordineret og fagligt udbud af høj kvalitet af erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse. 

Udbudspolitikken for voksen- og efteruddannelse på Roskilde Tekniske Skole udmøntes gennem skolens mål og strategi for efteruddannelsesaktiviteter (AMU, IDV og ÅU) på Roskilde Tekniske Skole
 

2. Udbud og formål

Roskilde Tekniske Skole udbyder erhvervsrettet grund-og efteruddannelse i henhold til Børne- og Undervisningsministeriets bestemmelser og i overensstemmelse med den gældende lovgivning og skolens vedtægter. 

Roskilde Tekniske Skole gennemfører tillige rådgivning og andre ydelser med tilknytning til uddannelse i virksomheder efter de almindelige regler om åben uddannelse og indtægtsdækket virksomhed herunder medvirken ved uddannelsesplanlægning i virksomheder. 
 
Roskilde Tekniske Skole udbyder i henhold til skolens vedtægter erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse blandt andet i overensstemmelse med Lov om arbejdsmarkedsuddannelse mv., hvis hovedformål er at: 

  •  afdække behovet for voksen- og efteruddannelsesaktiviteter i lokalområdet. Det gælder både inden for skolens spidskompetencer og de områder, hvor skolen i samarbejde med interessenter kan afdække behov og vejlede til relevante udbydere. 
  • bidrage til at vedligeholde, udbygge og forbedre deltagernes kvalifikationer i overensstemmelse med arbejdsmarkedets behov 
  • bidrage til deltagernes videre kompetenceudvikling 
  • medvirke til at afhjælpe omstillings- og tilpasningsproblemerne på arbejdsmarkedet i overensstemmelse med arbejdsmarkedets behov på kortere og længere sigt 
  • give voksne muligheder for at forbedre såvel deres erhvervskompetence som den personlige kompetence gennem mulighederne for at opnå grundlæggende formel kompetence inden for erhvervsrettet grunduddannelse 
Skolens udbud gennemføres i overensstemmelse med Vejledning om udbud, tilrettelæggelse og gennemførelse af arbejdsmarkedsuddannelser m.v. af marts 2019 samt efterfølgende skrivelser og hyrdebreve. Udbuddet gennemføres endvidere i overensstemmelse med det af Danske Erhvervsskoler aftalte Code of Conduct. 
 

3. Kvalitet

Roskilde Tekniske Skole kvalitetssikrer sit udbud af arbejdsmarkedsuddannelser i overensstemmelse med Børne- og Undervisningsministeriets krav, herunder regler for tilsyn, evaluering og systematisk opfølgning. 

Skolen anvender følgende centrale kvalitetsparametre:

  • Tilsyn med undervisernes kvalifikationer 
    Skolen fører løbende tilsyn med, at underviserne har de nødvendige faglige og pædagogiske kompetencer. Der arbejdes målrettet med kompetenceudvikling og videndeling. Krav og forventninger følger både Børne- og Undervisningsministeriets retningslinjer og principperne i den fælles Code of Conduct for erhvervsskoler.
  • Måling af brugertilfredshed 
    Deltagerne evaluerer undervisningen via de nationale AMU-evalueringer. Tilfredsheden måles på undervisningens kvalitet, det faglige udbytte, underviserens indsats og rammerne for forløbet. Resultaterne registreres i AMUkvalitet, og skolen anvender disse data aktivt i sit udviklingsarbejde.
  • Resultatbaserede nøgletal 
    Skolen følger systematisk op på beståelsesprocenter, gennemførelsesprocenter og fastholdelse. Disse data bruges som indikatorer for undervisningens aktualitet og kvalitet. 
  • Systematisk opfølgning og udvikling 
    Evalueringsresultater og nøgletal drøftes internt i styregruppen, afdelingsmøder og pædagogiske teams. På baggrund af analyserne iværksættes konkrete forbedringstiltag, herunder justering af tilrettelæggelse, undervisningsformer og samarbejdsformer med virksomheder og deltagere. 
  • Dokumentation og transparens 
    Kvalitetsdata fra AMUkvalitet dokumenteres og anvendes både i skolens interne kvalitetsarbejde og i dialog med eksterne interessenter og samarbejdspartnere.
 

4. Samarbejdsrelationer

Roskilde Tekniske Skole gennemfører i et tæt samarbejde med interessenter og samarbejdspartnere voksen- og efteruddannelse for regionens ufaglærte og kortuddannede. Således opnår arbejdsstyrken et kompetenceløft til fremme for de regionale og nationale arbejdsmarkedskompetencer. Samarbejdet har fokus på, at deltagerne opnår en styrkelse af både erhvervsmæssige og personlige kompetencer. 

Roskilde Tekniske Skole samarbejder ligeledes på tværs af Region Sjælland, gennem netværket af kursuschefer på Sjælland og gennem forskellige samarbejdsrelationer og projektsamarbejder mellem skolerne, de faglige organisationer, regionen, jobcentre, private som offentlige virksomheder m.fl. 

Roskilde Tekniske Skole samarbejder i branchespecifikke samarbejdsrelationer (uddannelsesinstitutioner der har udbud inden for samme område, brancheorganisationer og faglige sammenslutninger som arbejder med kompetenceudvikling inden for de områder hvor RTS udbyder erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse.) 

Andre udbydere af erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse, offentlige som private. 

Samarbejderne er etableret med følgende formål:
  • At skabe større overskuelighed for brugerne om uddannelsestilbuddene, herunder ved at tilbyde brugerne rådgivning om, hvordan og hvor de kan få dækket deres uddannelsesbehov
  • At medvirke til at koordinere virksomhedsopsøgende arbejde, markedsføring og uddannelsesinstitutionernes rådgivning af virksomheder og ansatte
  •  At afdække behov for samt koordinere og iværksætte analysearbejde i forhold til uddannelsesindsatsen
 

5. Markedsføring

Skolen markedsfører i overensstemmelse med gældende regelsæt kurserne på skolens hjemmeside www.rts.dk / kurser.rts.dk og gennem www.voksenuddannelse.dk samt AMU Danmark. 

De enkelte områder markedsfører efter behov deres kurser gennem eksempelvis fagblade, flyer, uddeling af materialer samt ved opsøgende besøg i virksomheder. 
 

6. Afdækning af behovet for erhvervsrettet voksen- og efteruddannelsesaktivitet

Roskilde Tekniske Skole afdækker behovet for efteruddannelse i samarbejde med de faglige organisationer, jobcentre, virksomheder, projekter samt det lokale uddannelsesudvalg. 

Skolens afdelinger udvikler og tilrettelægger lokalt tilpassede AMU-kurser målrettet arbejdspladser i Region Sjælland og Hovedstaden. Dette sker i tæt dialog og aftale med en eller flere arbejdsgivere, kommuner, interesseorganisationer og aktører i ledighedsindsatsen. Skolen samarbejder også med relevante virksomheder, brancheorganisationer og faglige udvalg for at sikre, at uddannelsestilbuddene matcher virksomhedernes kompetencebehov og følger udviklingen i produkter, teknologi og arbejdsmarkedets efterspørgsel. 
 

7. Udbudsområdet

Roskilde Tekniske Skole er godkendt til at gennemføre kurser inden for følgende fælles kompetencebeskrivelser (FKB'er) (listen ajourføres min. en gang årligt).